Over diva’s en theedoeken

Deze tekst schreef ik na een gesprek met Rachel Gruijters.

“Het was een moeilijke winter, dat hoor ik wel van meerdere mensen. Zo weinig zonlicht ook. Het fameuze zwarte gat na mijn eerste film. Toch begon ik te broeden op een nieuw plan. De “incubatieperiode” heet dat dan – jezelf de tijd durven geven om nieuwe dingen te laten ontstaan. In mijn vorig werk keek ik vaak naar het verleden. Nu kijk ik voor het eerst in de toekomst. Dan lag ik in bed en vroeg ik mezelf af: wie zou ik dan willen worden, later als ik groot ben? Die fantasie zal ik in mijn volgende film uitwerken- denk aan de Hollywood musicals van de jaren ’40 – ’50. Ik begin nu alvast mensen te zoeken, want zij zullen ook invloed hebben op het verdere verloop van het proces. Er vallen nog een hoop dingen te leren, of terug op te rakelen: zingen, dansen. Een werk van lange adem: zoals het er nu uitziet zou de film hopelijk over zo’n 2 jaar in productie kunnen gaan. Dan is het moeilijk om in je dagindeling prioriteit te geven aan dingen die nog zo ver weg lijken.

Ik heb alvast een lijst gemaakt van de beelden die ik voor me zie. Een escapistische droom, een eenzaam huisje boven op de berg, helemaal niet realistisch, maar daar gaat het net om. Op de lijst kunnen er idiote dingen staan zoals “ik wil in een lichtblauw huis met rode rozen ervoor wonen”. Sommige ideeën spreken elkaar zelfs tegen. Uit mijn vorige film leerde ik hoe belangrijk die details zijn. Hoeveel beslissingen je moet nemen als het over de vormgeving van de set gaat.

Toen personifieerde ik Marlene Dietrich- en wat nu komt is pas een voorbeeld van personal branding! Het beeld dat de filmmaatschappij van haar neerzette, is dat van de mysterieuze, masculiene schoonheid – omringd door art-deco meubelen en met zebratapijten op de vloer, exotisch en over the top. Bij nader onderzoek bleken die beelden in scène gezet in een geleend foto-huis. In werkelijkheid wilde Dietrich de perfecte Hausfrau zijn, stond ze bijvoorbeeld 5 liter kippenbouillon te trekken als haar regisseur ziek te bed lag. In Berlijn bezocht ik haar archief en daar kwam ik oog in oog te staan met haar verzameling huisraad: een ouderwetse, folkloristische smaak – getuige haar collectie geperste boeketten. Maar ik vond er geen theedoek, terwijl ik er net één nodig had voor de film. Dagen heb ik lopen zoeken naar een geschikt exemplaar. Dat soort details: daar moet je goed over nadenken, omdat ze samen het verhaal overbrengen. Zeker omdat ik met een uitgepuurde set werkte: elk voorwerp kwam daar met een reden, de rest schrapte ik. Interessant ook hoe zeer Dietrich in werkelijkheid verschilde van het beeld dat ze rond haar spinden, terwijl de andere filmsterren die ik neerzette, Joan Crawford en Bette Davis, net in meer of mindere mate gingen samenvallen met hun aangewezen rol. Het punt waar de grens tussen fictie en realiteit poreus wordt, daar bevindt zich mijn speelterrein.

Soms denk ik wel eens: laat ik een duidelijke stiel leren, die wat makkelijker te verkopen valt, maar het lukt me niet omdat ik daar te koppig voor ben. Dan zou ik compromissen moeten sluiten.

Ik ben een ochtendmens. Het geeft me een kick als ik al een item van mijn lijstje kan afvinken, nog voor mijn huisgenoot wakker is. De tijd na 17u gebruik ik om te lezen of onderzoek te doen. Nu volg ik bijvoorbeeld een cursus over de Hollywoodmusicals van die jaren, waarvoor ik veel films moet bekijken. Valt aan mezelf amper als “werken” te verkopen. Toch is zo’n research noodzakelijk als je een werk met diepte wil maken.”

(Beeld: Still uit ‘Ordinary Things (that happened in the Childhood Home of the Maker of this Film’. Deze tekst verscheen op Rachels site)

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s